Podziel się

To, co zjadamy, a także tryb naszego życia, bezpośrednio przekłada się na nasz wygląd i samopoczucie.
W niektórych krajach otyłość stała się już społeczną epidemią. Wielu ludzi nadmiernie objada się wysoko przetworzonymi produktami, bogatymi w węglowodany i tłuszcze, ale pozbawionymi podstawowych witamin i minerałów. Jednocześnie zażywają za małej ilości ruchu, gdyż wszędzie dostają się za pomocą autobusu lub samochodu. Dlatego też szczególnie ważne jest uświadomienie jak największej grupie ludzi, jak istotnym elementem zdrowego trybu życia jest zrównoważona dieta i ruch na świeżym powietrzu.

Pamiętajmy, że zdrowe odżywianie nie polega na odmawianiu sobie ulubionych pokarmów. Dozwolone jest jedzenie słodyczy, fast foodów oraz picie alkoholu. Należy jednak pamiętać, aby robić to w rozsądnych ilościach i słuchać przede wszystkim głosu zdrowego rozsądku.

Zdrowe jedzenie
Głównym celem zbilansowanej diety jest dostarczenie organizmowi wszystkich witamin i składników odżywczych potrzebnych mu do prawidłowego funkcjonowania.

Pamiętajmy, że różne grupy ludzi mają różne zapotrzebowanie na składniki pokarmowe. Dlatego właśnie pojęcie zrównoważonej diety dla każdego oznacza coś innego. Młody mężczyzna pracujący fizycznie ma inne potrzeby energetyczne niż osoba na emeryturze. Dieta kobiety w ciąży powinna różnić się od diety dziecka, które intensywnie rośnie.

Pozytywnym zjawiskiem jest trend, który pojawił się ostatnio na świecie, zwany “modą na zdrowe odżywianie” jako element zdrowego stylu życia. W sklepach coraz więcej jest organicznie wyhodowanych produktów żywnościowych. Pomimo, że są one znacznie droższe od tradycyjnych, cieszą się dużą popularnością.

Warto wiedzieć, że aby zdrowo się odżywiać, trzeba wyjątkowo uważnie przyglądać się niektórym produktom przed zakupem.

Producenci żywności na masową skalę dodają do niej konserwanty i aromaty, dzięki którym produkty lepiej wyglądają i dłużej są świeże. Jakkolwiek są one przebadane przed dopuszczeniem do stosowania, należy zachować wobec nich szczególną ostrożność.

Zbilansowana dieta

Od odpowiedniej, zbilansowanej i urozmaiconej diety zależy nie tylko zdrowie całego organizmu, ale i dobre samopoczucie. Zdrowy sposób odżywiania znacznie zwiększa szanse na uniknięcie chronicznych chorób, takich jak nadciśnienie, cukrzyca, choroba wieńcowa itp. Dlatego warto poznać kilka podstawowych zasad i kierować się nimi przygotowując posiłki na co dzień.

Warto jak najbardziej ograniczyć w diecie udział mało wartościowych węglowodanów, zawartych m. in. w białym pieczywie, cukrze, słodyczach. Produkty z oczyszczonej mąki najlepiej zastąpić pełnoziarnistymi. Ciemne pieczywo, w przeciwieństwie do jasnego, zawiera dużo błonnika, soli mineralnych i witamin.
Jakie jedzenie jest zdrowe
Ważne jest nie tylko to co jemy, ale także jak. Procesy trawienne odbywają się łatwiej i szybciej, jeśli posiłki spożywamy w spokoju, w pozycji siedzącej, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Lepiej nie pić w czasie posiłku, tylko przed lub po nim.

Jeśli chodzi o płyny, to najlepiej “wyrzucić” z jadłospisu wszystkie słodzone oraz gazowane napoje i zastąpić je wodą mineralną. Kawa i herbata nie są szkodliwe, jeśli nie pije się ich za dużo.

Powszechnie wiadomo, że dieta powinna być bogata w owoce i warzywa. Najlepiej, jeśli są one surowe, bo te mają najwięcej witamin i minerałów. Przeżuwanie ma także pozytywny wpływ na zdrowie zębów.

Tłuszcze zwierzęce w diecie najlepiej ograniczyć do minimum. Czerwone mięso lepiej zastąpić chudym, np. drobiowym. Dobrze jest 2-3 razy w tygodniu zamiast mięsa zjeść rybę, a tłuszcze zwierzęce zastąpić roślinnymi, np. oliwą z oliwek.

Dla zbilansowanej diety ważny jest także odpowiedni rozkład posiłków w ciągu dnia. Powinno się spożywać 4-5 niewielkich posiłków, unikając podjadania między nimi. Lepiej nie jeść bezpośrednio przed pójściem spać, gdyż to obciąża żołądek i sprzyja tyciu.

O tym, że używki nie pasują do zdrowego stylu życia, wiedzą chyba wszyscy. Dlatego lepiej unikać alkoholu, papierosów, a także równie szkodliwego biernego palenia.

Koniecznym elementem zdrowego stylu życia jest ruch na świeżym powietrzu. Nie trzeba uprawiać wyczerpujących sportów – półgodzinny spacer każdego dnia w zupełności wystarcza. Pamiętajmy, że podczas wszelkich prac domowych, jak np. mycie okien czy praca w ogrodzie, także spalamy kalorie.

Najważniejsze zdrowej diecie jest to, aby zdrowo żyć, a nie męczyć się ciągłymi rygorystycznymi ograniczeniami. Klucz do sukcesu tkwi w równowadze.

Podziel się